keskiviikko 12. joulukuuta 2012

12



Harakan lauluja -blogin Minna haastoi vastaamaan jouluaiheiseen kyselyyn. Se lienee selvää, että olen jouluihminen kun joulukalenteriakin tänne blogiin väsään, mutta millainen jouluihminen?


1. Lempijoulukukka

Jaa-a. Jouluruusu on varmaan minusta se kaunein joulukukka. Paitsi, että mieluiten sanoisin talvikukka. Jouluruusuissa on vaan se hankala puoli, että vaikka lehtien ja kirjojen kuvissa näkyy tosi kauniita yksilöitä ja asetelmia, todellisuus tuntuu olevan jotain muuta. Ne pari onnetonta raukkaa, jotka olen meille joskus raahannut, ovat joko olleet huonossa kunnossa jo tullessaan tai olen onnistunut hoitamaan niitä heti niin huonosti, että kuolon kello on kumahtanut samantien. Hyasintit ovat paljon helpompia. Niistä pidän värin puolesta eniten tummista sinertävistä, mutta niissä ei ole sitä ihanaa tuoksua (ainakaan minun nenääni), joten  valitsen perusvärisen ja valkoisen hyasintin.



2. Joululaulu, joka virittää tunnelman?

Taas meinaa rysähtää pitkän selityksen puolelle... Yritän tiivistää. :) Kuten Mustikassa ja tyrnissä moneen kertaan tuli mainittua, olen laulanut kuorossa pikkutytöstä lähtien ja perinteisistä perinteisin jouluohjelmisto on vähän turhankin tuttua. Musiikki on minulle kuitenkin olennainen osa joulua, ja yksi teos, jota olen kuunnellut 90-luvulta lähtien, on Heinrich Schützin Weinachtshistorie 1600-luvulta. Stingin talvilevy If on a Winter's Night on minulle myös tosi rakas ja tuo juuri oikean talvitunelman, sillä joulu on minulle enemmän sydäntalven pimeyden ja valon juhlaa kuin sitä tontunpunaisinta joulua. Muuta mieleistä musiikkia olen jo sirotellut tähän kalenteriin ja sirottelen lisääkin.

3. Tätä jouluvalmistelua en ole jättänyt koskaan tekemättä.

Tämä kysymys tuntuu sisältävän ajatuksen, että jossain olisi olemassa yleispätevä jouluvalmistelulista ja auta armias, jos joku kohta jää ruksaamatta. Nooh, vaikka en usko sellaiseen listaan, on minulla varmaan joku sisäinen lista, joka vuosi vähän erilainen. Joku asia siltä sisäiseltä listalta jää myös aina tekemättä ja hyvä niin. Tänä vuonna en ole vielä tehnyt ainakaan uutta ovikranssia, vaikka on ollut aikeissa. Mutta hetkinen, tässähän kysyttiin, mitä en ole jättänyt tekemättä. Aina olen antanut lahjoja läheisille. Tykkään antaa lahjoja.

4. Joulun tuoksu

Kaneli, kardemumma, kynttilä, glühwein, pakkanen ja se hyasintti.


Olen huono haastamaan ketään ja aika monessa blogissa tämä haaste on jo kiertänytkin. Jos tunnet kysymykset omiksesi, ollos vapaa vastaamaan!

Vielä yksi Sting: Henry Purcellin Cold Song ihanan karheasti tulkittuna.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti