sunnuntai 23. joulukuuta 2012

23


Minulla on tapana ostaa joulun tiedoilla joku uusi cd-levy. Sen ei tarvitse olla varsinaista joulumusiikkia eikä edes juuri ilmestynyt levy, vaan vain joku sellainen, joka sisältää minulle uutta, inspiroivaa musiikkia. Yleensä sellainen  musiikki löytyy ihan itsestään ja virittää minua talven varalle. Tänä vuonna harhauduin jostain syystä hakoteille ja etsin nimenomaan jotakin joululevyä oikein otsa rypyssä, mutta eihän siitä mitään tullut. Sitten tajusin päästä irti ja kas, siinähän se herkkumusiikki oli nenäni edessä. Se suorastaan tarjoiltiin minulle, kun olin syksyllä kuuntelemassa parin vanhan musiikkituttuni johtamaa konserttia. Siellä esitettiin tsekkiläisen barokkisäveltäjän Jan Dismas Zelenkan musiikkia, ja sepä kolahti heti ja lujaa. Tämä Zelenka syntyi 1600-luvun jälkipuolella ja kuoli 23. joulukuuta 1745 - siis tasan 267 vuotta sitten - ja hän oli ilmeisesti sangen erikoinen ja vaikeakin heppu. Myös hänen musiikkinsa on erikoista ja persoonallista,ja uskokaa pois, se svengaa kuin hirvi. Suosittelen viimeisten joulukiireiden keskeyttäyttäjäksi noin neljän minuutin barokkialtistusta. Biisi on ensimmäinen osa messusta Missa Votiva.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti